Prag

Ja vell, en sen morgon och konstigt nog är faktiskt inte lilla husnegern Sandra uppe ch tassar, så jag bestämde mig för att ta mig i kragen och trots alldels för låmga lösnaglar ( som jag förövrigt älskar) att försöka skriva en lite snabb uppdatering om vad som sker här i livet, och vad som skett.

Min underbara kusin har bjudit mig på en resa till Prag.
Torsdagen den 5 november var det två nyvakna kusiner som satt sig i bilen 3 på morgonen för att köra till Skavsta flygplats, lite nervösa över vikten på resväskan, men vi fick med oss den.
Allt gick väldigt smidigt. Vi köpte oss ett 5 dagarslokaltrafikkort och tog oss till vårat hotell. Erftersom vi är väldigt speciella gäster så fick vi gå en alldles egen ingång till vårat hotellrum med en röd matta. Precis som kändisar, vi fick gå bakvägen. Hotellet var jätte fint, vi hade 1 stor dubbelsäng och 1 mindre säng som vi kunde hoppa i och lägga alla shoppingpåsar i.
Vi turistade lite på torsdagen och alldels innan vi skulle hem från city så hamnade vi på New yorker. En affär jag aldrig gillar men kommer under resans gång börja att älska.

Supermarket var inte det lättaste att hitta, så vi irrade kanske runt 1 timme för att få tag på lite sprit och chips. Chips och sprit är viktigt för det är min kost när jag är utomlands. När vi väl kom tillbaka till hotellet med våran kost var det bara att korka upp och börja dricka, sminka och klä sig.
När vi såg bra ut slog vi oss ned i sängen och tittade i karins papper hon hade skrivit ut, vi bestämde oss för att gå på karlovy lazne, kollade på kartan och det låg ju nära och bra. Gångavstånd förfan.
Ut och gå i kylan, kissa i bakgator där vi blir påkomna, Ja men titta där är ju floden, varför heter inte gatan det den ska het? nej det var nte floden, det bar ett grönområde, vi har inte ens kommit halvvägs.
Kom fram till floden på riktigt. Vart fan är klubben?! Där är en spårvagn, vi tar den jag fryser.

Kommer till fel sida av floden, kliver i gegga och gårtillbala och där var klubben, ca några meter därifrån vi hoppade på spårvagnen. Vi kom in och värmde oss med redbull vodka.. mmm. värmde oss flera gånger faktiskt.
Klubben bestod av 5 våningar, på varje våning var dt olika typer av musik och fanns även en lounge bar på varje våning. Det var en hel drös med gångar och tunnlar, precis som det ska vara.
Vi träffade några skumma killar som var.. ja skumma? Det bjöd på dricka, vilket inte var bra för både jag och karin hade skippat middagen och druckit lite för myckert.
Karin fick höra fråm aussie killen att i Oz så går man hem med någon om man pratar med den 10 min ute. Karin som inte alls hade någon lust någonstnas att gå hem med den killen förklarade att så gick det inte till i sverige. där kunde  man prata och vara trevlig. Under den stunden hade jag en kille sm stog och sjöng för mig. Jag var allmönt förvirrad och förstod inte alls varför han stod och sjöng. Sen gick vi ned och dansade och då bleb dom arga för att vi pratade med någon annan och sa hejdå.

Malins mage blev allldes för full, och efter en flaska vatten kände jag att det var dags att gå hem. Vi gick verkligen hem. Som vanligt när jag är ute och traskar i en huvudstad mitt i natten så träffade vi på folk som flyttar tv apparater in i bilar mitt i natten. Är det kanske en trend som man har i storstäder eller borde jag börja jobba som polis som alltid träffar på sådana människor?
Efter mycket om och men kom vi äntligen hem och kunde sova.

Upp 9 på morgonen, frukost, jag mådde ganska bra, karin mådde inte lika bra. Vi åkte till ett shoppingcenter som skulle vara bra. Det var det inte, så vi köpte en varsin cheeseburgare som vi åt, eller jag åt upp karins för hon mådde inte alls bra. In mot stan igen och en vända på new yorker. Vi bestämde oss för att köpa pizza så det gjorde vi, tog med oss den till hotellrummet och sedan tog vi en lite powernap. på 2 timmar.
Vaknade upp och trodde det var natt och efter ett bra tag lyckades jag koppla vart vi var någonstans. Vi fixade iordning oss, och sen åkte vi in till avenyn och gick på en irländsk pub, tog en cider och sedan åkte vi hem.

På lördagen var det dags för att åka till oturistiga delar av staden,  i hopp om att finna en snygg klänning för det var inte lätt i prag. Åkte lite spårvagn och traskade runt på em väldigt speciell kyrkogård, insåg att vi var framme och alla affärer var stängda. Det var lite surt, så istället fixade vi lösnaglar och åt mat, tog oss sedan in till shoppingatan i prag och hittade en ny bra klädaffär och sedan så gick vi till new yorker.

Hem. äta stark mat till middag, hem och fixa iordning sig. Satt och hatade mtv för att dom inte spelar någon musik, sen funderade vi vart vi skulle Mecca lät frestande men där skulle de visst bara spelar techno och det var inte vi sugna på Radost fx hade varit kul, skulle ligga nära oxå, men vi hamnade på karlovy lazne igen, nu visste vi ju vart det var och det var så bra sist vi var där.
Denna gång åkte vi spårvagn och kom fram ganska fort. Vi träffade 3 trevliga killar, en från NZ, en från sydafrika och en från LA. hängde med dom och sen ville vi dra till radost, men la och sa övetalade oss att stanna en till dans, vilket blev en timme till och sedan drog vi vidare, bara det att när vi sen väl hade kommit till våran station var klockan ca 5 på morgonen så vi bestämde att åka hem.

Efter ca 3 timmar sömn den natten bestämde vi oss för att åka till slottet och turista lite. Lite lätt övertrött sprang vi runt på slottet och i kyrkan och tog kort. Fina fina bilder. Fast vi var lite sliten så vi åkte hem, köpte kinamat, käkade och somnade. Söndagen blev en kväll inne i sängen kan jag lova.

Sen på måndagen så turistae vi lite mera, gick runt och tittade på karlsbron och på andra dain floden, John lenon wall och lite sådana grejer och på kvällen blev det night photoshot vid slottet
och på tisdgaen åkte vi hem, några tusen fattigare och många minnen rikare.

sen had ejag väll tänkt skriva om vad som skett sen vi kom hem, men egentligen ä det väll inte så mycket. bara interngrejer som sker hä ri huset och på jobbet. vi har det bra vi på åsmohagan 5 :)


Kommentarer
Postat av: Susann

Gillar om det du skrev! Spännande att se lite prima saker och inte bara det vanliga sakerna som man kan se om hela tiden. ;)

2010-12-02 @ 08:11:37
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0